Ny rapport lansert: Slik kan vi gjøre ikke-formell læring synlig i Europa

I dag lanseres rapporten «Understanding Micro-Credentials in Non-Formal Adult Learning and Education: Making Learning Visible», et samarbeid mellom Kompetanseforbundet og Universitetet i Firenze.

Rapporten tar for seg hvordan man kan utvikle rammer og systemer for micro-credentials i ikke-formell voksenopplæring, og viser hvordan dette kan bidra til å gjøre læring synlig – både for individet, for arbeidslivet og for samfunnet som helhet. Det gis en grundig analyse av hvordan slike systemer kan styrke livslang læring, mobilitet og integrering i arbeidslivet – og hvordan ulike aktører, både nasjonalt og internasjonalt, kan samhandle for å sikre kvalitet og anerkjennelse av kortere læringsforløp.

Gjennom sammenligning av erfaringer fra Norge og Italia, presenterer rapporten både teoretiske rammeverk, eksempler på eksisterende løsninger, og anbefalinger til videre politikk og praksis. Det legges særlig vekt på hvordan ikke-formell læring kan kvalitetssikres, synliggjøres og knyttes til nasjonale og internasjonale kompetansesystemer.

«Vi håper rapporten blir et nyttig bidrag for alle som arbeider med livslang læring i Europa, og at den kan inspirere til videre utvikling av inkluderende, fleksible og kvalitetssikrede systemer for anerkjennelse av læring.» – Kompetanseforbundet

Du liker kanskje også...