Arendalsuka: Micro-credentials på norsk – arbeidslivets game-changer?

Under Arendalsuka arrangerer Kompetanseforbundet sammen med studieforbundene i Kunnskapsdepatementet et faglig påfyll med påfølgende debatt om micro-credentials på norsk. Og spør oss – kan dette være arbeidslivets game-changer innenfor kompetanseheving?

Tid og sted er Samfunnsteltet i Arendal sentrum, tirsdag kl1630-1720. Du kan også følge med på stream:

I arbeidslivet fylles det på med kompetanseheving gjennom en rekke etterutdanningstilbud. Tilbake står arbeidstakere sjelden med håndfaste bevis på kompetansen som er tilegnet som kan tas med til nye arbeidsgivere eller bygges på senere i arbeidskarrieren. I EU har man nylig vedtatt en anbefaling på innføring av micro-credentials som kan ramme inn etterutdanningene og kanskje løse mange av problemene vi ser med etter- og videreutdanningstilbud i arbeidslivet. Kan micro-credentials på norsk være en game-changer? Og i så fall, hvordan vil en slik modell se ut og fungere i praksis? Er politikerne på Stortinget klare til å ta nødvendige grep?

Debattleder blir generalsekretær i Kompetanseforbundet, Kent Gudmundsen. I panelet møter du stortingsrepresentant og medlemmer av utdannings- og forskningskomiteen, Lise Selnes (Ap) og Margret Hagerup (H), samt Konserndirektør for Technology og Service i DNB, Maria Ervik Løvold, samt styreleder i Kompetanseforbundet og daglig leder i AOF Norge, Tove Johansen.

Det blir faglige innlegg fra Løvold i DNB, samt Gudmundsen i Kompetanseforbundet, samt fra Susanne Schmachtenberg som leder i Folkeuniversitetet og generalsekretær i Studieforbundet Livslang Læring, Geir Barvik, som har også bakgrunn som leder for Husbanken og IMDI.