Arendalsuka: Er vi klare til å møte omstillingene samfunnet står overfor?

Under Arendalsuka gjennomfører Kompetanseforbundet et fellesarrangement med LO, NHO, Nasjonalt fagskoleråd og Universitets- og høgskolerådet; «Er vi klare til å møte omstillingene samfunnet står overfor?».

Du kan delta på arrangementet i Samfunnsteltet i Arendal sentrum tirsdag kl1430-1520 eller følge live på streaming:

Kunstig intelligens, grønt skifte og automatisering påvirker arbeidslivet sterkt og vil kunne medføre store omstillinger i de fleste sektorer. Migrasjon som følge av kriser og krig har også skapt utfordringer med å sikre god integrering i samfunnet og inkludering i arbeidslivet. Skal vi lykkes bedre i omstillingen og integreringen og slik ruste Norge for årene som kommer vil det kreves mer av utdanningssystemet.

Det vil bli innlegg fra LO og NHO som parter i arbeidslivet, og debatt med utdanningspolitikere på Stortinget, sammen med aktører fra utdanningssektoren. Her vil man vise til gode eksempler, og vår debattleder vil stille politikerne og paneldeltakerne til veggs for svar.

Norge har alle mulighetene for å lykkes og komme styrket ut av omstilling og kriser, men står vi i fare for å skusle dem bort?

Debattleder blir partner i Schjødt, samt tidligere statsråd for høyere utdanning og forskning, Iselin Nybø. I panelet vil stortingsrepresentantene og medlemmer av utdannings- og forskningskomiteen Lise Selnes (Ap), Margret Hagerup (H) og Grete Wold (SV) delta. I tillegg LO-sekretær og medlem av nasjonalt fagskoleråd Trude Tinnlund, regiondirektør i NHO Vegard Einan, USN rektor Petter Aasen og styreleder i Kompetanseforbundet, samt daglig leder i AOF Norge, Tove Johansen.